RUFFEC 730KM EEN DAGFONDVLUCHT DIE TOT

DE VERBEELDING SPREEKT

 

DOOR : MARTIN VAN ZON

 

 

SPECIFIEKE AFSTANDEN

Dit jaar vlogen wij in Zuid-Holland weer de klassieker Ruffec. Deze prachtige dagfondvlucht werd 20 jaar terug  voor het laatst in Zuid-Holland gevlogen. Ruffec, 730 km, is de vlucht der vluchten voor de dagfond liefhebber. Zoals St. Vincent voor de overnachtfond liefhebber en Orleans jonge duiven voor de jonge duivenspecialist. St. Vincent, Ruffec en Orleans waren vroeger de duivenklassiekers die er toe deden en tot ieders verbeelding spraken. Waarom is Ruffec eigenlijk van het programma verdwenen? Jarenlang hoorde ik Van heel veel duivenliefhebbers hetzelfde verhaal." Jammer toch dat ze Ruffec van het programma hebben gehaald" .Niemand wilde dat eigenlijk en toch overkwam het ons. Ik ben er van overtuigd dat dit te maken heeft met het wie heeft ze beter spelletje. Het WH ZB spelletje was in vroegere jaren lang een leuke competitie met deelnemers en winnaars uit heel Nederland. Onvoorstelbaar wat sommige duiven toen presteerden, duiven die kopprijzen speelden van 40 tot soms 1.000 km. Soms hele kleine liefhebbers wisten met een aantal superduiven jarenlang hoog in de competitie te eindigen.

 

 

VOORZITTER

Gradje Heesakkers uit Schijndel is een naam die mij direct weer te binnen schiet als zijnde zo'n  WHZB  kunstenaar. Toch was deze competitie toen niet eerlijk. Er was tussen de verschillende afdelingen te veel verschil in vliegprogramma. Toen de meer gedreven liefhebbers het WHZB spelletje leuk begonnen te vinden begon het één en ander te veranderen. Die hebben niet WHZB veranderd, maar het vluchtprogramma. Ik weet nog goed dat er plotseling in Zuid- Holland midden in het seizoen een vlucht aan ons programma werd toegevoegd. Toen ik mijn voorzitter vroeg waar dat voor nodig was kreeg ik ongeveer het volgende antwoord: Dan kan, en hij noemde toen de naam van een bekende Zuid-Hollandse WHZB speler, een eerlijker strijd aan met de rest van Nederland, want die hebben meer vluchten, op hun programma staan. Ons programma in Zuid-Holland, en ik denk in heel Nederland, is nu gecreëerd rond het WHZB spelletje. Daarom is in Zuid-Holland ook Ruffec van het  v vluchtprogramma geschrapt. Ruffec kan onder zware vliegcondities veel te zwaar zijn voor vooral jaarling  programmaduiven. En laten daar nu net de huidige WHZB spelers hun hokken mee vol hebben zitten.

 

SPELLETJE

Het zal wel toeval zijn maar nadat zon bekende WHZB speler in mijn regio bijna heel zijn hok verspeelde op een zware Ruffec begin jaren negentig was het ook gelijk afgelopen met Ruffec in Zuid-Holland. En hoewel Ruffec in 2012 weer door de afdeling op het programma is gezet gaat het volgens mij niet van harte. We mogen dan wel Ruffec vliegen, maar zonder dat de WHZB spelers er ook maar iets last van hebben. Deze WHZB specialisten kunnen dus gewoon hun spelletje blijven spelen. Ruffec mogen we pas vliegen als 6e dag fondvlucht in begin augustus. Dat betekent dus dat het hele WHZB spelletje dan al gespeeld is. In mijn kring "Gouwe en lJssel" hebben ze ook nog eens bedacht, omdat de vlucht op 3 augustus werd gevlogen, dat Ruffec nergens meer voor telt. Zelfs een uitslag wordt door deze kring niet verzorgd. Ik kon in mijn eigen regio Gouda niet eens inkorven.

Om de zaak nog wat meer te frustreren moeten de duiven ook al op woensdag worden ingekorfd.

 

HOOGTEPUNT

Bij elkaar kreeg Ruffec 2012 wat mij betreft de ontmoedigingsprijs van het jaar. Dat er toch nog bijna 5.000 duiven in Zuid-Holland ingekorfd werden is eigenlijk een wonder. Dat betekent toch wel dat er een behoefte is aan dit soort mooie dagfondvluchten. Alleen het ontmoedigingspelletje in Zuid-Holland is in en in triest. Waarom moet de hele duivensport om het WHZB spelletje van eigenlijk een paar liefhebbers draaien. Hoe mooi zou het niet zijn om Ruffec op het hoogtepunt van het dag fondseizoen te spelen. Omtrent juli of zoiets en niet zoals nu 14 dagen na afloop van het oude duivenseizoen in begin augustus. Veel liefhebbers moeten dan hun duiven 14 dagen langer op weduwschap laten staan alleen om nog Ruffec te kunnen vliegen. Ruffec staat in 2013 weer op het programma in Zuid-Holland, maar weer met dezelfde ontmoedigingsmaatregelen als in 2012. Als ik naar Belgische nationale progamma kijk zie ik daar in 2013 maar liefs 9 dagfond vluchten tussen de 600 en 800 km. op hun nationale progamma staan. En 14 vluchten tussen de 400 en 600km. waaronder 7 in combinatie met de jonge duiven. Dat is voor een dagfondliefhebber en de jonge duivenspecialist een droom om deze vluchten op het vluchtprogramma te hebben staan.

 

VRIJHEID

In Zuid- Holland hebben we volgend jaar twee vluchten, buiten Ruffec, van iets verder dan 600 km, voor Dordrecht en alles wat zuidelijker woont maar één, de rest zitten allemaal in de 500 km. Het zou misschien zo gek nog niet zijn om het WHZB spelletje niet ons vliegprogramma te laten  bepalen. Geef goede dagfondduiven een kans om te laten zien wat ze kunnen en goede midfondduiven ook. Een echte goede midfondduif zou wekelijks een midfondvlucht moeten kunnen vliegen en niet de ene week een midfondvlucht en de andere week een dagfondvlucht. Geef liefhebbers zelf de vrijheid wat ze kunnen en willen vliegen. Natuurlijk kun je vluchten als Ruffec beter niet met alleen jaarlingen spelen. Natuurlijk kun je dit soort vluchten niet wekelijks met dezelfde duiven vliegen. Maar wat is er mooier om de keuze te hebben om bijvoorbeeld wekelijks een midfondvlucht te spelen en om de 14 dagen een echte dagfond vlucht, zoals in België tussen de 600 en 800km.Je kunt dan met wat oudere ervaren duiven ook nog aan de bak. We hebben nu de grootste problemen om nog plekken te vinden waar we kunnen lossen. We moeten 30.000 oude duiven op een losplaats kwijt, waar dan ook nog half Nederland zijn toevlucht zoekt. Waarom moet dat zo massaal? Waarom  hebben we nog maar één fatsoenlijke jonge duivenvlucht over?

 

GEDROCHT

Waarom is het gedrocht vitesse 2 in onze strot geduwd. Een verkapte manier om nog meer een massale vlieglijn te creëren. In wiens belang dat is hoef ik toch zeker niet uit te leggen! Jonge duiven in Zuid-Holland vliegen de eerste vijf vluchten, dus tot 250 km, niet meer alleen, nee alleen nog onder begeleiding van hun ouders. Misschien denkt U dat ik een grapje maak maar dat is helaas niet zo. En als deze jonge vogels dan eindelijk alleen moeten vliegen en er zit na enkele weken een scheet dwars dan kun je lachen. Dan beslist het bestuur van afdeling 5, al twee jaar op rij, op zondag dat wij die volgende week geen jonge duiven vlucht meer mogen vliegen. Ongelooflijk maar waar, daar zit je dan met een hok vol jonge duiven die maandagmorgen alweer een uur trainen. Nee, dan heeft het bestuur van afdeling 5 voor ons beslist dat de jonge duiven alleen een vluchtje onder begeleiding van hun ouders op de nalijn mogen vliegen.

 

ABNORMAAL

Waarom moet dit voor ons beslist worden? Laten we ons best doen om dit abnormale gedrag te veranderen en er voor vechten om Ruffec, ondanks alle tegenwerking, op het vlieg progamma te houden. En zoals verleden jaar en groot succes te laten worden. En proberen om deze prachtige vlucht in 2014 de plaats te geven die hij verdient. En dat is als hoogtepunt van het dagfondseizoen en niet als een soort attractievlucht 14 dagen na de laatste oude

duivenvlucht.

 

Martin van Zon

Martinvanzonhetspoor@hotmail.nl