AFSTANDSGESCHIKTHEID

 

DOOR : MARTIN VAN ZON

 

SPECIFIEKE AFSTANDEN

Als wij duiven willen gaan aanschaffen voor specifieke afstanden, dan gaan we meestal op zoek naar de beste duiven op dit onderdeel die we kunnen vinden en betalen. Zoeken we duiven voor het dagfond spel, dan kijken we of de ouders of nauwe familie op dagfond afstanden zeer goed hebben gepresteerd. Omdat het  dagfond spel al jaren mijn favoriete onderdeel is, heb ik mij hierin het meest verdiept. Kunnen we alleen op basis van de stelling "goed presterend voorgeslacht en of nauwe familie" ook afstand geschikte duiven kopen? Ik ben daar niet van overtuigd en zal in deze column proberen uit te leggen waarom niet. Mijn vader leerde mij in mijn prilste jeugd dat een duif vaak het beste presteert op de afstand die een duif net aankan. Ik heb dat ook zo tijdens mijn duivenloopbaan ervaren. Duiven die bijvoorbeeld ooit een 1e prijs vlogen tegen 10.000 duiven op 400 km. kwamen soms veel te laat of helemaal niet meer terug op 500 km. Een duif zal dus vaak op het  randje van zijn afstandlimiet het best presteren en het hardst vliegend naar huis toe komen.

 

SLIMMERIKEN

Sommige slimme duivenliefhebbers hebben dat ook gezien en daar hun voordeel  mee gedaan. Dagfond duiven in Nederland die het vroegst vliegen onder normale condities, zijn vaak geen specifieke dagfond duiven. Dit zijn bijna altijd jaarling midfond duiven die als het ware voor het "lapje" - gek - gehouden worden. Deze jaarling midfond duiven hebben in hun jeugd vaak nooit verder dan een vluchtje van pak weg 400 km. gevlogen. Als ze als jaarling weer goed ingevlogen zijn, worden ze op een vlucht van een dikke 550 km. gezet. Als je dat met weinig duiven doet heb je een grote kans - zeker met duivenweer - dat het flink mis kan gaan. Dus dit systeem werkt alleen met flink wat duiven mee. Deze van afkomst midfond duiven vliegen in een zeer hoog tempo naar huis toe, zoals ze normaal een vitesse/midfond vluchtje  afhaspelen. Dat gaat goed tot ze hun maximale midfond actieradiusgrens bereiken, dan komen de meeste van hen in de problemen. Maar dat deze afhakers in de  problemen komen daar gaat het niet om, het gaat alleen om de duifjes die het wel volhouden. Die op dat specifieke moment bijvoorbeeld supervorm hebben en net iets meer kunnen. Dat zijn vaak de NPO winners en teletekstduiven. En ik praat nu over normale vluchten met goed weer want met wind op staart is de dominantie van midfond duiven op dag fondvluchten tussen de 500 en 600 km. nog veel groter.

 

VLIEGRITME

Het grote nadeel is echter dat er ieder jaar weer een nieuwe ploeg jaarlingen klaar moet staan. Want intelligente liefhebbers hebben wel ervaren dat de meeste midfond duiven dit echt maar een jaartje volhouden. En ook zeker niet een vlucht van 750 km. kunnen vliegen. Hoe hard je ze ook laat trainen en wat je er ook allemaal aan brandstof instopt, op 750 km met duivenweer branden ze helemaal op/af. Er moet dus ieder jaar weer een hele ploeg jaarlingen vervangen worden door nieuwe/verse jaarlingen. Des te meer jaarlingen des te beter. Afstand geschikte dagfond duiven  worden heel vaak door enkele van deze jaarling- opgevoerde –midfond duiven verslagen simpelweg omdat deze duiven een zeer - te - hoog midfond vliegritme hanteren. Een afstandgeschikte dag fondduif zal vaak op zijn best zijn op echte dag fondvluchten met het liefst een beetje fatsoenlijke afstand. De wat kleinere liefhebbers zullen dus heel voorzichtig moeten zijn met het aanschaffen van dagfond duiven bij liefhebbers, die dit spelletje met midfond duiven spelen. Kleinere liefhebbers kunnen niet ieder jaar alles vervangen en met weinig duiven mee lukt dit  spelletje ook niet.

 

FUSTREREND

Het is soms zeer frustrerend als je met een hok vol afstandgeschikte dagfond duiven na een dagfond seizoen - waar je een jaar naar uit hebt gekeken - de balans opmaakt. In 2010 bijvoorbeeld vlogen we in onze afdeling 6 dagfond vluchten met een gemiddelde afstand voor mij van 525 km. Dat is dus gemiddeld 26 km verder dan onze Nederlandse midfond grens. Je bent dan eigenlijk al verslagen voordat jouw/mijn duiven de kans hebben gekregen te laten zien wat ze kunnen. Simpelweg omdat hun afstandgeschiktheid – dagfond - dan geen enkele rol meer speelt. Ze krijgen gewoon de kans niet om te laten zien wat ze kunnen. Een mooi staaltje van afstandgeschiktheid van mijn eigen duiven zag ik in 2005 en 2006 bij een andere liefhebber.

 

TAARTVLUCHTEN

Harm Vredeveld had bij mij wat late jongen gekocht, die door hem op de zgn.taartvluchten werden afgericht. Deze late jongen bleven allemaal op flink wat oude pennen staan en werden het volgend jaar door Harm serieus uitgetest betreffende hun afstandgeschiktheid. Harm speelde toen in 2005 met deze laatjes alle vluchten

inclusief alle dagfond vluchten. En hij presteerde het om op 4 verschillende NPO vluchten met deze laatjes op teletekst te vliegen. Met als hoogtepunt zijn uitslag op Le Mans, een vlucht die alle dagfond liefhebbers in Nederland niet snel zullen vergeten. De afstand van Harm op Le Mans is als ik het me goed herinner iets van 780km. Tegen 120.000 duiven vloog een laat duivinnetje (Martina) de 12 e  prijs en de 3e NPO. Deze ploeg laatjes - een kleine 20 stuks - maakte op die ongelooflijke zware vlucht de 2e beste uitslag van heel Nederland. Tegen de beste dagfond hokken van Nederland, waarvan de meeste gewoon 150-200 km minder hoefde te vliegen. Harm vertelde mij later dat hij eigenlijk een foutje had gemaakt. Hij wilde graag in de categorie boven 20 duiven mee doen – de grootste - en korfde daarom ook 2 duiven van zijn oude midfond soort in. Had hij dit niet gedaan, dan hadden deze laatjes de beste uitslag van het heel Nederland gemaakt. Een ongelooflijk  bewijs van afstandgeschiktheid

 

HANDENWRIJVEND

Dat deze laatjes ook niet kapot gespeeld waren bleek een jaar later. Het was die zaterdag in 2006 tropisch weer -geen wolkje aan de lucht - 32 graden en NO wind. Een van die laatjes (Silverboy) - toen nog geen 2 jaar oud - speelde op Orléans - ruim 600 km- los vooruit de 1e NPO en was tevens de snelste van afd. 10 en afd. 11. Dat weekend beleefde ik zelf misschien wel de grootste ontgoocheling en frustratie van de laatste jaren. Onze duiven - afd. 5 - stonden in Chateauroux ook ruim 600 km. Voor mij de perfecte afstand en weersomstandigheden om te laten zien waar echte dagfond duiven toe in staat zijn. Ik wreef die zaterdagmorgen al in mijn handen. Nu kon ik het verschil laten zien tussen afstandgeschikte dagfond duiven en opgevoerde midfond duiven, dacht ik! Helaas het bestuur van afd 5 dacht daar anders over en greep in! De duiven werden teruggebracht naar Orleans nog geen 500 km. De reden die het bestuur opgaf was ... "te zware wedstrijd condities voor ruim 600 km!" En hoewel ik een werelduitslag neerzette en op teletekst vloog ben ik nog amper over deze frustratie heen. Alles in het voordeel van deze opgevoerde midfond duiven die inderdaad eigenlijk niet thuis horen op een dergelijke Chateauroux.

 

BESTUURSTAAK

Maar of het de taak is van het bestuur van afd. 5 is om deze duiven op een dergelijke manier te redden, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. Afstand geschiktheid in duiven kweken is een prachtig streven, maar als je als fokker van deze duiven amper de kans krijgt om te laten zien dat jouw duiven deze afstandgeschiktheid  bezitten, dan is de frustratie des te erger!

 

 

Martin van Zon

Martinvanzonhetspoor@hotmail.nl