Vliegen met jonge duiven zonder verliezen?

 

DOOR : WILLEM MULDER

 

 

 

De vluchten zijn overal voorbij of zo goed als voorbij. Er zijn nog wel taartvluchten voor de volhouders maar dan heb je het ook wel gehad.  Tijd om eens na te denken hoe het komt dat wij zoveel jonge duiven verliezen. Daar wordt al de nodige aandacht aan besteed, maar misschien kan ik ook een duit in het zakje doen. Ik was enige tijd geleden in gesprek met de schoonzoon Hans Josef en dochter Claudia van mijn voedingsleraar Horst Collenberg uit Haltern. Daar boven in het Roergebied worden erg weinig jonge duiven verspeeld. Ik heb gehoord hoe dat daar lukt om een zeer groot deel van de duiven te behouden. Zij hebben daar goed zicht op, want de inkorfwagen inclusief de aanhanger staan in de loods, naast de winkel van Collenberg.  Ze zijn beide bij het inkorven zeer betrokken. Ik schrijf dit niet  om het maar direct moeten overnemen, maar om het eens door de gedachten te laten gaan.  Zo van: zo kan het ook. Misschien kunnen we er iets mee, misschien niet.

 

GEZONDHEID EN TRAINING IS ALLES!

Ook in Duitsland geldt, dat met name jonge duiven kerngezond moeten zijn. De luchtwegen moeten top zijn, anders heb je geen kans op goede uitslagen maar wel op grote verliezen.  Hoe doen jullie dat was mijn eerste vraag. Een goede duiven-dierenarts speelt hierin de hoofdrol.  Als er iets is, moet worden ingegrepen.

                  

                                              

 

 

v.l.n.r; Martina Collenberg, Hans-Josef,Horst Hermann, Claudia Collenberg, Bernhard Bickhove

 

De jonge duiven worden bij Collenberg met de vlag verplicht getraind. Elke dag iets langer tot ze uit zichzelf minimaal 1 tot 1 ½ uur vrijwillig trainen. Daarna beginnen de opleer vluchten. Ze starten met een afstand van 25 km voor de eerste trainingsvlucht. Daarna wordt het 30 km, 50 km, 70 km 80km en 100 km. Niet in een eigen karretje, nee, duizenden duiven allemaal in de grote transportwagen! Leren omgaan met de stress van het spelletje wat wij zo leuk vinden. Dan volgt de eerste prijsvlucht op 128 km. In Haltern worden ±  1500 duiven ingekorfd die samen met andere CC´s (RV´s) in een vrachtauto + aanhanger naar de plek van bestemming vertrekken.

 

TWEE KEER PER WEEK

In de mand gaan 25 jonge duiven of 23 oude duiven. De manden zijn 80 cm x 85 cm.  De afstanden van de prijsvluchten gaan van 128 km tot en met 325 km. Verder gaan de Duitsers niet.  Ja, er zijn nog wel een paar extra attractie vluchten tot 450 km maar die behoren niet tot het officiële programma.  Niet alleen op zaterdag of zondag, maar ook midden in de week wordt er ingekorfd. Op donderdag  (vluchtdag)  wordt dan elke keer gekozen voor de 128 km. Je kunt klokken want het is een prijsvlucht. Je kunt ze ook meedoen als wekelijkse training.  Het is aan de duiven te zien zegt Hans Josef. Die wekelijks mee gaan zijn verder in de rui dan die ook op woensdag / donderdag  meegaan op de vlucht.  De duiven worden  ook scherper, want training en ervaring opdoen is het allerbelangrijkste voor jonge duiven. 

 

VERLIEZEN

In Haltern is men op 7 augustus begonnen met 1574 duiven en op 3 september waren er nog 1329. We moeten rekening houden met het feit dat er 2 liefhebbers met vakantie zijn gegaan. Als we die erbij tellen zijn er eigenlijk maar 80 duiven weg, de rest is nog op de hokken.  Verliezen?  Rond de 5%  !! Daar teken ik direct voor..  En daar hebben ze echt hetzelfde kl…weer gehad als wij hier!!  

 

CREATIEF LOSSEN

De “Auflassleiter” ( convoyeur) is hier Bernhard Bickhove en Bernhard is goed in zijn vak. In principe vliegen ze hier in Duitsland op zondag. Maar als het zondag slecht wordt en het is zaterdag beter, dan wordt alles in het werk gesteld op op die zaterdag te vliegen. De liefhebbers worden geïnformeerd via telefoon of mail. Door die flexibiliteit wordt veel ellende voorkomen.

 

ANDERS VOEREN

U kunt zich voorstellen, dat het voeren anders moet als je 2 x per week een vlucht hebt. Met zuivering kun je dan niets meer doen. Daar heb je geen tijd voor. Bij thuiskomst wordt hier ´s avonds een energie mengeling gevoerd. Daarmee bedoel ik een mengeling zoals Super Dieet, Super Energie, Turbo Energie, Vandenabele, Gerry Plus etc. De laatste 2 wat extra snoepzaad erbij om ook op een vetgehalte van rond de 12 – 13% uit te komen. Ik zal het vanaf nu energie mengeling noemen. Ook de volgende morgen krijgen ze energie mengeling. Daarna ´s avond een vliegmengeling of Jonge duiven mengeling. Maandag en dinsdag weer vliegmengeling en woensdag morgen ½ vlieg en ½ energie mengeling, ´s avonds alleen energie mengeling. Ook op de inkorfdag alleen energie mengeling. Zo ongeveer verloopt het voeren hier. Het is ook belangrijk om mineralen te geven, want jonge duiven hebben daar veel van nodig. Dit moet altijd vers  op het hok aanwezig zijn.

   

WATER EN GOLFBREKERS

 

Nog veel belangrijker dan voer is water in de transportwagen. Daar hebben ze in Haltern iets op gevonden. Er is tijdens transport gewoon altijd water ter beschikking voor de duiven. In de goten bevinden zich zogenaamde “plastic golfbrekers”. Die zorgen ervoor dat er totaal geen water in de auto´s wordt gemorst.

 

Ik heb op de foto ranja in de golfbreker gedaan. Zo kun je zien, dat zelfs in de bergen geen druppel water wordt gemorst. De duiven kunnen water drinken zoveel ze willen en wanneer ze willen. Dat houdt de hersenen scherp.  Ideaal, iets voor Nederland? Ze zijn vast wel ergens te koop!!

 

 

GOLFBREKER

 

ORIëNTATIE

De hersenen functioneren alleen als voldoende vocht wordt aangevoerd. Indien dit niet het geval is, zal het oriëntatievermogen zo goed als uitvallen. Het geval is: grote verliezen van de duiven, boze en gefrustreerde liefhebbers, slechte mediaberichten en minder duiven die de volgende weken worden aangeboden voor een komende vlucht.

 

TRANSPORTKOSTEN

Oude duiven kosten in deze afdeling de eerste vlucht € 3,00 per duif. Dat is hier belastingvrij. Daarna € 0,15 per duif ( niet belastingvrij) voor alle opvolgende  12 vluchten. De jonge duiven: de eerste vlucht € 2,00 (zonder belasting)  voor de 6 jonge duiven vluchten. Daarna ook € 0,15 per duif.

 

ANDERE VOORDELEN

Als we zo weinig duiven verspelen tijdens de vluchten, dan houden we er voldoende over om uit te selecteren. We hoeven het volgende jaar ook niet te kweken uit alles wat veren heeft. We kunnen kweken uit de bewezen kwekers en  of uit de beste vliegduiven. Alleen dat levert resultaat op en alleen daaruit kun je succes verwachten!!

 

Die betere jonge duiven hebben dan ook meer plaats op het hok, want we kunnen het met minder duiven doen. Weer 5 jonge duiven per zoals het hoort. Op een afdeling van 2 meter x 2 meter zitten dan….20 jonge duiven.  (ook bij u???)   U kunt ze weer beter in de gaten houden.  De jongen hebben weer hun eigen territorium en zullen zich thuis voelen op hun hok. Daar willen ze graag zijn. U kunt weer selecteren. U hoeft niet gefrustreerd te zijn als u van de 80 jonge duiven na de 3e vlucht nog 3 over heeft.

 

Wellicht een overweging waard?